Przedmiot działania i kompetencje

 

I. Przedszkole realizuje cele i zadania określone w Ustawie o systemie oświaty oraz przepisach wydanych na jej podstawie.

Celem wychowania przedszkolnego jest:

  • Wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji.
  • Budowanie systemu wartości, w tym wychowywanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym, co jest dobre, a co złe.
  • Kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek.
  • Rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi.
  • Stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych.
  • Troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną, zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych.
  • Budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń
     w sposób zrozumiały dla innych.
  • Wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne.
  • Kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej.
  • Zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej.

II.

 

 

Cele te są realizowane we wszystkich obszarach działalności edukacyjnej przedszkola. Aby osiągnąć cele wychowania przedszkolnego, należy wspomagać rozwój, wychowywać i kształcić dzieci w następujących obszarach:
  • Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się
    z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych.
  • Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych
    i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywaniu ładu i porządku.
  • Wspomaganie rozwoju mowy dzieci.
  • Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują
    w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia.
  • Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci.
  • Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych.
  • Wychowanie przez sztukę - dziecko widzem i aktorem.
  • Wychowanie przez sztukę - muzyka i śpiew, pląsy i taniec.
  • Wychowanie przez sztukę - różne formy plastyczne.
  • Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych.
  • Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń.
  • Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt.
  • Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną.
  • Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania.
  • Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.

III.   Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi dostosowując metody
i sposoby oddziaływań do wieku dziecka i jego możliwości rozwojowych, potrzeb środowiskowych z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych, w szczególności:

  • Zapewnia bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu
    w przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza terenem przedszkola.
  • Zapewnia dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa, zarówno pod względem fizycznym jak i psychicznym.
  • Stosuje w swoich działaniach obowiązujące przepisy bhp i ppoż.
  • Współpracuje z rejonową poradnią psychologiczno - pedagogiczną

IV. Sposoby przyjmowania i załatwiania spraw:

  • telefonicznie: nr tel./fax (58) 341-11-81,
  • e-mail: p-le52@wp.pl,
  • listownie: Przedszkole Nr 52 80-252 Gdańsk ul. Jaśkowa Dolina 12,
  • osobiście, w godzinach pracy przedszkola – u dyrektora placówki,
  • dyrektor przedszkola przyjmuje interesantów po uprzednim umówieniu się telefonicznie,
  • sprawy wychowawczo- opiekuńcze dotyczące dzieci rodzice lub opiekunowie prawni mogą załatwiać osobiście z nauczycielami opiekującymi się danym oddziałem,
  • rozpatrywanie oraz załatwianie skarg i wniosków w przedszkolu odbywa się zgodnie z opracowaną procedurą skarg i wniosków,
  • wszystkie skargi wpływające do przedszkola lub wnoszone ustnie w ramach przyjęć interesantów podlegają rejestracji,
  • przyjmowanie, rozpatrywanie, załatwianie oraz ewidencjonowanie skarg
    i wniosków w przedszkolu koordynuje dyrektor.