REGULAMIN RADY RODZICÓW
PRZEDSZKOLA NR 52 W GDAŃSKU
Podstawa prawna:
Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: DzU 2004 nr 256, poz. 2572 ze zm. oraz z 2013 r. poz 87)
Rozdział I.
Postanowienia ogólne
§ 1
- Rada Rodziców jest organem społecznie działającym na rzecz przedszkola, wspierającym jej działalność statutową i stanowiącą reprezentację rodziców (prawnych opiekunów)
dzieci uczęszczających do Przedszkola nr 52 w Gdańsku. - Do kompetencji Rady Rodziców należy:
- uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną:
- programu wychowawczego przedszkola obejmującego wszystkie treści i działania
o charakterze wychowawczym skierowane do wychowanków , realizowanego przez nauczycieli; - programu profilaktyki dostosowanego do potrzeb rozwojowych dzieci oraz potrzeb danego środowiska, obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do wychowanków, nauczycieli i rodziców;
- opiniowanie planu pracy przedszkola oraz innych spraw istotnych dla przedszkola;
- opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania placówki;
- opiniowanie projektu planu finansowego placówki składanego przez dyrektora przedszkola.
- Jeżeli Rada Rodziców w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego nie uzyska porozumienia z radą pedagogiczną w sprawie programu, o którym mowa w ust. 2 pkt 1 lit. a lub b, program ten ustala dyrektor placówki w uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny. Program ustalony przez dyrektora obowiązuje do czasu uchwalenia programu przez radę rodziców w porozumieniu z radą pedagogiczną.
- Rada Rodziców współdziała z organami przedszkola w celu ujednolicenia oddziaływań na dzieci poprzez rodzinę i przedszkole.
- Rada Rodziców może występować do dyrektora i innych organów placówki, organu prowadzącego placówkę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami
i opiniami we wszystkich sprawach przedszkola. - Dyrektor ma prawo wglądu w uchwały Rady Rodziców.
- W celu wspierania działalności statutowej placówki Rada Rodziców gromadzi fundusze
z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy rady rodziców określa plan finansowy Rady Rodziców.
Rozdział II.
Cele i zadania Rady Rodziców
§ 2
Do zadań Rady Rodziców należy:
- współdziałanie z przedszkolem w celu ujednolicenia oddziaływań na dzieci przez rodzinę
i przedszkole w procesie opiekuńczym, wychowawczym i dydaktycznym; - uczestniczenie w życiu przedszkola w celu ciągłego podnoszenia pracy placówki
i zaspokajania potrzeb dzieci; - prezentowanie wobec dyrektora i rady pedagogicznej opinii rodziców we wszystkich istotnych sprawach dotyczących działalności przedszkola;
- przekazywanie rodzicom dzieci uczęszczających do przedszkola informacji o pomocy udzielanej placówce oraz o działalności finansowej Rady Rodziców.
Rozdział III.
Tryb powoływania i odwoływania członków Rady Rodziców
§ 3
- W skład Rady Rodziców wchodzi po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych
w tajnych wyborach przez zebranie rodziców dzieci danego oddziału. - Wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.
- Rada każdego oddziału powinna składać się z co najmniej trzech reprezentantów.
- Działalnością Rady Rodziców kieruje przewodniczący, którego kadencja trwa 1 rok,
z możliwością jej przedłużenia. - Rada Rodziców składa się z: przewodniczącego, zastępcy przewodniczącego i członków.
- Wybór nowych członków Rady Rodziców w ciągu roku szkolnego może się odbywać
na zasadzie: - indywidualnego zgłoszenia osoby zainteresowanej uczestnictwem w pracach Rady,
- propozycji członków Rady Rodziców, rodziców bądź dyrektora.
- Odstąpienie od udziału w działalności Rady Rodziców może nastąpić w drodze:
- złożenia rezygnacji, która wymaga akceptacji Rady Rodziców;
- odwołania na wniosek rodziców lub członków Rady, po uprzednim przegłosowaniu zwykłą większością głosów.
- Decyzją Rady Rodziców na zebraniu ogólnym ustala się stałe uczestniczenie rad oddziałów
w zebraniach Rady Rodziców oraz powołuje dwie osoby stanowiące komisję rewizyjną oraz członków.
§ 4
- Kadencja Rady Rodziców trwa 1 rok.
- W skład Rady Rodziców nowej kadencji mogą wchodzić osoby będące członkami Rady Rodziców w roku poprzednim.
- Przewodniczący Rady Rodziców lub upoważniona osoba przekazuje przewodniczącemu nowej Rady Rodziców wszystkie sprawy (łącznie z finansami) związane z działalnością Rady Rodziców.
- Decyzja o rozwiązaniu Rady Rodziców w trakcie roku szkolnego może być podjęta tylko
za zgodą 3/4 członków Rady.
Rozdział IV.
Zadania członków przewodniczącego Rady Rodziców
i komisji rewizyjnej
§ 5
- Zadania przewodniczącego Rady Rodziców:
- kierowanie całokształtem prac Rady Rodziców;
- opracowanie projektu planu pracy wraz z planem finansowym na dany rok szkolny,
z uwzględnieniem zadań wynikających z rocznego planu pracy przedszkola; - współdziałanie ze wszystkimi członkami rad oddziałów, włączanie ich do realizacji planu pracy;
- zwoływanie i prowadzenie zebrań Rady Rodziców;
- kierowanie działalnością finansową Rady Rodziców;
- przekazywanie dyrektorowi opinii i postulatów Rady Rodziców dotyczących działalności przedszkola oraz zapraszanie go na każde zebranie.
- Zadania komisji rewizyjnej:
- dokonywanie 2 razy w roku kontroli dokumentów finansowych i stanu gotówki w kasie Rady Rodziców;
- składanie rocznego sprawozdania z działalności finansowej Rady Rodziców.
Rozdział V.
Zebrania Rady Rodziców
§ 6
- Zebrania Rady Rodziców zwołuje i prowadzi przewodniczący.
- W zebraniu powinna uczestniczyć co najmniej połowa członków.
- Prowadzący zebranie zaprasza do udziału w zebraniu (z głosem doradczym) dyrektora przedszkola i ewentualnie innych członków rady pedagogicznej.
- Zebrania Rady Rodziców są protokołowane i stanowią dokumentację placówki.
- Protokół posiedzenia sporządza osoba wskazana przez prowadzącego zebranie.
Rozdział VI.
Zasady działalności finansowej Rady Rodziców
§ 7
- Fundusze Rady Rodziców powstają z dobrowolnych składek rodziców.
- Wysokość minimalnej składki na rzecz Rady Rodziców ustala się na zebraniu ogólnym rodziców.
- Rodzice mogą indywidualnie zadeklarować wyższą składkę od ustalonej.
- Rodzice wpłacają miesięcznie ustaloną składkę.
- Pieniądze przyjmowane są na kwitariusze stanowiące druki ścisłego zarachowania.
- Fundusz Rady Rodziców oraz obrót gotówki są księgowane.
- Rada Rodziców ustala preliminarz wydatków.
- Rada Rodziców może zatrudnić na umowy zlecenia osoby do wykonywania określonych zadań (kasjera, księgową).
- Fundusze Rady Rodziców mogą być przeznaczone na: zakup zabawek, pomocy dydaktycznych, wyposażenia przedszkola; opłacenie koncertów, teatrzyków, wycieczek, imprez okolicznościowych, upominków dla dzieci, warsztatów szkoleniowych dla rodziców
i pedagogów (zgodnie z planem finansowym). - Rada Rodziców upoważnia dyrektora przedszkola do dysponowania funduszem Rady zgodnie z ustalonym regulaminem i preliminarzem wydatków.
Rozdział VII.
Postanowienia końcowe
§ 8
- Rada Rodziców posługuje się pieczątką:
RADA RODZICÓW
przy Przedszkolu nr 52
w Gdańsku
80-252 Gdańsk ul. Jaśkowa Dolina 12
Tel.(58) 341-11-81
(adres)
§ 9
- Regulamin obowiązuje wszystkich członków Rady Rodziców.
- Decyzja dotycząca ewentualnych zmian w regulaminie Rady Rodziców może być podjęta większością głosów członków obecnych na zebraniu Rady.
- Regulamin wchodzi w życie z dniem uchwalenia.