REGULAMIN RADY RODZICÓW
PRZEDSZKOLA NR 52 W GDAŃSKU

Podstawa prawna:
Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: DzU 2004 nr 256, poz. 2572 ze zm. oraz z 2013 r. poz 87)

  

  Rozdział I.

Postanowienia ogólne

§ 1

  1. Rada Rodziców jest organem społecznie działającym na rzecz przedszkola, wspierającym jej działalność statutową  i stanowiącą reprezentację rodziców (prawnych opiekunów)
    dzieci uczęszczających do Przedszkola nr 52  w Gdańsku.
  2. Do kompetencji Rady Rodziców należy:
    • uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną:
      • programu wychowawczego przedszkola obejmującego wszystkie treści i działania
        o charakterze wychowawczym skierowane do wychowanków , realizowanego przez nauczycieli;
      • programu profilaktyki dostosowanego do potrzeb rozwojowych dzieci oraz potrzeb danego środowiska, obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do wychowanków, nauczycieli i rodziców;
    • opiniowanie planu pracy przedszkola oraz innych spraw istotnych dla przedszkola;
    • opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania placówki;
    • opiniowanie projektu planu finansowego placówki składanego przez dyrektora przedszkola.
  3. Jeżeli Rada Rodziców w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego nie uzyska porozumienia z radą pedagogiczną w sprawie programu, o którym mowa w ust. 2 pkt 1 lit. a lub b, program ten ustala dyrektor placówki w uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny. Program ustalony przez dyrektora obowiązuje do czasu uchwalenia programu przez radę rodziców w porozumieniu z radą pedagogiczną.
  4. Rada Rodziców współdziała z organami przedszkola w celu ujednolicenia oddziaływań na dzieci poprzez rodzinę i przedszkole.
  5. Rada Rodziców może występować do dyrektora i innych organów placówki, organu prowadzącego placówkę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami
    i opiniami we wszystkich sprawach przedszkola.
  6. Dyrektor ma prawo wglądu w uchwały Rady Rodziców.
  7. W celu wspierania działalności statutowej placówki Rada Rodziców gromadzi fundusze
    z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy rady rodziców określa plan finansowy Rady Rodziców.  

  Rozdział II.

Cele i zadania Rady Rodziców

§ 2

Do zadań Rady Rodziców należy:

    • współdziałanie z przedszkolem w celu ujednolicenia oddziaływań na dzieci przez rodzinę
      i przedszkole w procesie opiekuńczym, wychowawczym i dydaktycznym;
    • uczestniczenie w życiu przedszkola w celu ciągłego podnoszenia pracy placówki
      i zaspokajania potrzeb dzieci;
    • prezentowanie wobec dyrektora i rady pedagogicznej opinii rodziców we wszystkich istotnych sprawach dotyczących działalności przedszkola;
    • przekazywanie rodzicom dzieci uczęszczających do przedszkola informacji o pomocy udzielanej placówce oraz o działalności finansowej Rady Rodziców.  

  Rozdział III.

Tryb powoływania i odwoływania członków Rady Rodziców

§ 3

  1. W skład Rady Rodziców wchodzi po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych
    w tajnych wyborach przez zebranie rodziców dzieci danego oddziału.
  2. Wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.
  3. Rada każdego oddziału powinna składać się z co najmniej trzech reprezentantów.
  4. Działalnością Rady Rodziców kieruje przewodniczący, którego kadencja trwa 1 rok,
    z możliwością jej przedłużenia.
  5. Rada Rodziców składa się z: przewodniczącego, zastępcy przewodniczącego i członków.
  6. Wybór nowych członków Rady Rodziców w ciągu roku szkolnego może się odbywać
    na zasadzie:
    • indywidualnego zgłoszenia osoby zainteresowanej uczestnictwem w pracach Rady,
    • propozycji członków Rady Rodziców, rodziców bądź dyrektora.
  7. Odstąpienie od udziału w działalności Rady Rodziców może nastąpić w drodze:
    • złożenia rezygnacji, która wymaga akceptacji Rady Rodziców;
    • odwołania na wniosek rodziców lub członków Rady, po uprzednim przegłosowaniu zwykłą większością głosów.
  8. Decyzją Rady Rodziców na zebraniu ogólnym ustala się stałe uczestniczenie rad oddziałów
    w zebraniach Rady Rodziców oraz powołuje dwie osoby stanowiące komisję rewizyjną oraz członków.

§ 4

  1. Kadencja Rady Rodziców trwa 1 rok.
  2. W skład Rady Rodziców nowej kadencji mogą wchodzić osoby będące członkami Rady Rodziców w roku poprzednim.
  3. Przewodniczący Rady Rodziców lub upoważniona osoba przekazuje przewodniczącemu nowej Rady Rodziców wszystkie sprawy (łącznie z finansami) związane z działalnością Rady Rodziców.
  4. Decyzja o rozwiązaniu Rady Rodziców w trakcie roku szkolnego może być podjęta tylko
    za zgodą 3/4 członków Rady.

  

  Rozdział IV.

Zadania członków przewodniczącego Rady Rodziców
i komisji rewizyjnej

§ 5

  1. Zadania przewodniczącego Rady Rodziców:
    • kierowanie całokształtem prac Rady Rodziców;
    • opracowanie projektu planu pracy wraz z planem finansowym na dany rok szkolny,
      z uwzględnieniem zadań wynikających z rocznego planu pracy przedszkola;
    • współdziałanie ze wszystkimi członkami rad oddziałów, włączanie ich do realizacji planu pracy;
    • zwoływanie i prowadzenie zebrań Rady Rodziców;
    • kierowanie działalnością finansową Rady Rodziców;
    • przekazywanie dyrektorowi opinii i postulatów Rady Rodziców dotyczących działalności przedszkola oraz zapraszanie go na każde zebranie.
  2. Zadania komisji rewizyjnej:
    • dokonywanie 2 razy w roku kontroli dokumentów finansowych i stanu gotówki w kasie Rady Rodziców;
    • składanie rocznego sprawozdania z działalności finansowej Rady Rodziców.

  

  Rozdział V.

Zebrania Rady Rodziców

§ 6

  1. Zebrania Rady Rodziców zwołuje i prowadzi przewodniczący.
  2. W zebraniu powinna uczestniczyć co najmniej połowa członków.
  3. Prowadzący zebranie zaprasza do udziału w zebraniu (z głosem doradczym) dyrektora przedszkola i ewentualnie innych członków rady pedagogicznej.
  4. Zebrania Rady Rodziców są protokołowane i stanowią dokumentację placówki.
  5. Protokół posiedzenia sporządza osoba wskazana przez prowadzącego zebranie.

  

  Rozdział VI.

Zasady działalności finansowej Rady Rodziców

§ 7

  1. Fundusze Rady Rodziców powstają z dobrowolnych składek rodziców.
  2. Wysokość minimalnej składki na rzecz Rady Rodziców ustala się na zebraniu ogólnym rodziców.
  3. Rodzice mogą indywidualnie zadeklarować wyższą składkę od ustalonej.
  4. Rodzice wpłacają miesięcznie ustaloną składkę.
  5. Pieniądze przyjmowane są na kwitariusze stanowiące druki ścisłego zarachowania.
  6. Fundusz Rady Rodziców oraz obrót gotówki są księgowane.
  7. Rada Rodziców ustala preliminarz wydatków.
  8. Rada Rodziców może zatrudnić na umowy zlecenia osoby do wykonywania określonych zadań (kasjera, księgową).
  9. Fundusze Rady Rodziców mogą być przeznaczone na: zakup zabawek, pomocy dydaktycznych, wyposażenia przedszkola; opłacenie koncertów, teatrzyków, wycieczek, imprez okolicznościowych, upominków dla dzieci, warsztatów szkoleniowych dla rodziców
    i pedagogów (zgodnie z planem finansowym).
  10. Rada Rodziców upoważnia dyrektora przedszkola do dysponowania funduszem Rady zgodnie z ustalonym regulaminem i preliminarzem wydatków.

  

  Rozdział VII.

Postanowienia końcowe

§ 8

  1. Rada Rodziców posługuje się pieczątką:

RADA RODZICÓW
przy Przedszkolu nr 52
w Gdańsku
80-252 Gdańsk ul. Jaśkowa Dolina 12
Tel.(58) 341-11-81 
(adres)

§ 9

  1. Regulamin obowiązuje wszystkich członków Rady Rodziców.
  2. Decyzja dotycząca ewentualnych zmian w regulaminie Rady Rodziców może być podjęta większością głosów członków obecnych na zebraniu Rady.
  3. Regulamin wchodzi w życie z dniem uchwalenia.