STATUT PRZEDSZKOLA NR 52 W GDAŃSKU
Podstawy prawne:
- art. 60 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425 z późn. zm.),
- art. 20 ust. 2 i 25 ust. 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.),
- załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. Nr 61, poz. 624 z późn. zm.),
- Konwencja Praw Dziecka.
Rozdział I.
POSTANOWIENIA WSTĘPNE
§1
- Przedszkole nosi nazwę: Przedszkole Nr 52 w Gdańsku
- Organ prowadzący przedszkole:Miasto Gdańsk.
- Forma organizacyjno-prawna: jednostka budżetowa.
- Przedmiot działalności: Przedszkole prowadzi działalność w zakresie dydaktyki, wychowania i opieki dzieci w wieku 3–6 lat.
- Obsługa finansowo-księgowa przedszkola prowadzona jest przez gminę według zasad określonych w odrębnych przepisach.
- W zakresie obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego obwód przedszkola określają odrębne przepisy.
§2
- Przedszkole czynne jest 11 godz. dziennie (6.00–17.00).
- Przerwę w odbywaniu zajęć określa projekt organizacyjny przedszkola zatwierdzony przez organ prowadzący.
- Do przedszkola uczęszczają dzieci w wieku 3–6 lat i tworzą 4 grupy wiekowe.
§3
- Przedszkole zatrudnia dyrektora i 8 nauczycieli.
- W przedszkolu zatrudnione są 4 woźne i 2 pomoce nauczyciela w grupach dzieci 3-letnich oraz 3 -4 letnich i intendent. W kuchni zatrudniona jest kucharka i 2 pomoce kucharza. Konserwator zatrudniony na 0,5 etatu.
- Przedszkole prowadzi żywienie na zasadzie dobrowolności.
- Wpływ na ustalenie stawki żywieniowej mają rodzice i dyrektor.
Rozdział II.
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
§4
- Przedszkole realizuje cele i zadania określone w ustawie oraz przepisach wydanych na jej podstawie, a w szczególności:
- wspomaga indywidualny rozwój dzieci,
- sprawuje opiekę nad dziećmi odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości przedszkola,
- współdziała z rodziną, pomagając jej w wychowaniu dzieci i przygotowaniu ich do nauki w szkole,
- rozwija ogólną sprawność ruchową.
- Przedszkole realizuje zadania wynikające z ustawy, a także z wydanych na jej podstawie aktów wykonawczych, a w szczególności:
- udziela dzieciom pomocy psychiczno-pedagogicznej,
- w przypadku uczęszczania do przedszkola dziecka innej narodowości zadaniem przedszkola jest umożliwienie takiemu dziecku utrzymania poczucia tożsamości narodowej, religijnej i etnicznej,
- organizowanie opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi, jeżeli takie zostaną zakwalifikowane.
- Zadania opiekuńcze przedszkola:
- sprawowanie opieki w czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza terenem przedszkola określa Regulamin Przedszkola,
- dzieciom znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej przedszkole służy pomocą w uzyskaniu zapomogi w instytucjach do tego powołanych,
- dziecko powinno być przyprowadzane i odbierane z przedszkola przez osobę dorosłą (rodziców, opiekunów) lub upoważnioną przez nich osobę, zapewniającą pełne bezpieczeństwo.
Rozdział III.
ORGANY PRZEDSZKOLA
§5
- Organami przedszkola są:
- Dyrektor przedszkola,
- Rada Pedagogiczna,
- Rada Rodziców.
- Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia dzieci.
§6
- Do obowiązków dyrektora przedszkola należy:
- kierowanie działalnością placówki i reprezentowanie jej na zewnątrz,
- sprawowanie nadzoru pedagogicznego,
- sprawowanie opieki nad dziećmi oraz stwarzanie warunków harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,
- realizowanie uchwał Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców podjętych w ramach ich kompetencji stanowiących,
- dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym placówki,
- wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczególnych.
- Dyrektor przedszkola decyduje w sprawach:
- zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola,
- przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom placówki,
- występowania z wnioskami po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników placówki.
- Dyrektor przedszkola w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z organami przedszkola, związkami zawodowymi, organami: prowadzącym i sprawującym nadzór pedagogiczny.
- Dyrektor przedszkola zapewnia możliwość zapoznania się ze statutem pracownikom przedszkola i rodzicom.
§7
- Rada Pedagogiczna posiada kompetencje:
- stanowiące,
- opiniodawcze,
- wnioskodawcze.
- Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
- opracowywanie i zatwierdzanie rocznych planów pracy, programu wychowawczego,
- przygotowanie projektu statutu przedszkola i jego zmian,
- podejmowanie uchwał w sprawach innowacji i eksperymentów pedagogicznych w przedszkolu po zaopiniowaniu ich przez Radę Rodziców,
- podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia z listy dzieci uczęszczających do przedszkola (nie dotyczy dziecka 5 i 6-letniego realizującego obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne),
- przyjęcie przedszkolnego zestawu programów wychowania przedszkolnego,
- ustalenie organizacji i doskonalenia zawodowego nauczycieli przedszkola,
- uchwalanie regulaminów przedszkola o charakterze wewnętrznym.
- Do kompetencji opiniodawczych Rady Pedagogicznej należy:
- opiniowanie organizacji pracy przedszkola, w tym tygodniowej siatki godzin pracy nauczyciela,
- opiniowanie projektu planu wykorzystania środków finansowych w ramach budżetu,
- opiniowanie kandydatur nauczycieli do przyznania odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
- przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych przedstawionych przez dyrektora,
- opiniowanie powierzenia stanowiska dyrektora szkoły, gdy konkurs nie wyłonił kandydata albo do konkursu nikt się nie zgłosił,
- wydawanie opinii na temat propozycji kandydata na stanowisko zastępcy dyrektora lub innych stanowisk kierowniczych w przedszkolu,
- wydawanie opinii w przypadku powierzenia funkcji dyrektora na następną kadencję przez organ prowadzący,
- odwołanie ze stanowiska wicedyrektora i innego stanowiska kierowniczego,
- wybór przedstawiciela Rady Pedagogicznej do zespołu rozpatrującego odwołanie nauczyciela od oceny pracy,
- zgłaszanie i opiniowanie kandydatów na członków komisji dyscyplinarnych,
- wydawanie opinii o pracy dyrektora w celu dokonania oceny pracy zawodowej.
- Do kompetencji wnioskodawczych Rady Pedagogicznej należy:
- występowanie z wnioskiem do organu prowadzącego o odwołanie z funkcji dyrektora przedszkola lub innej osoby pełniącej stanowisko kierownicze w przedszkolu,
- wyznaczenie swych przedstawicieli do komisji konkursowej na stanowisko dyrektora przedszkola.
§8
- Rodzice mają prawo do:
- znajomości planów miesięcznych w oddziale,
- znajomości zadań wynikających z planu rocznego, z którym dyrektor przedszkola zobowiązany jest zapoznać rodziców na początku roku szkolnego,
- uzyskania rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego rozwoju i wychowania,
- wdrażania i przekazywania organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny opinii na temat pracy przedszkola.
- Częstotliwość organizowania stałych spotkań z rodzicami w celu wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze, ustala Regulamin Przedszkola – załącznik nr 1 do statutu.
Rozdział IV.
ORGANIZACJA PRZEDSZKOLA
§9
- Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny, z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący, zgodnie § 2 ust. 2.
- Szczegółową organizację wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji przedszkola opracowany przez dyrektora najpóźniej do 30 maja. Arkusz organizacyjny zatwierdza organ prowadzący.
- W arkuszu organizacyjnym przedszkola określa się w szczególności:
- czas pracy przedszkola,
- liczbę pracowników łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych,
- ogólną liczbę godzin finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący przedszkole.
§10
Sposób rekrutacji dzieci do przedszkola ustala Regulamin Przedszkola.
§11
- Podstawowymi jednostkami organizacyjnymi przedszkola są oddziały złożone z dzieci zgrupowanych wg zbliżonego wieku.
- Liczba dzieci w oddziale nie może przekroczyć 25.
- Dzieci niepełnosprawne mogą być przyjęte do przedszkola po przedłożeniu orzeczenia poradni psychologiczno-pedagogicznej określającego poziom ich rozwoju psychofizycznego i stan zdrowia.
§12
- Praca wychowawczo-pedagogiczna i opiekuńcza prowadzona jest na podstawie przedszkolnego zestawu programów wychowania przedszkolnego zatwierdzonego przez dyrektora.
- Do realizacji celów statutowych przedszkole posiada: 4 sale zabaw i zajęć dydaktycznych, salę gimnastyczną, ogród przedszkolny wyposażony w urządzenia rekreacyjno-sportowe.
- Jeżeli zaistnieje potrzeba, organizuje się oddział integracyjny dla dzieci kierowanych przez poradnię psychologiczni-pedagogiczną. Liczba dzieci w oddziale nie przekracza 20.
Rozdział V.
NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY SZKOŁY
§13
- W przedszkolu zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi.
- Zasady zatrudniania i wynagradzania nauczycieli i innych pracowników, o których mowa w punkcie 1, określają odrębne przepisy.
§14
- Nauczyciel prowadzi prace wychowawczo-dydaktyczną i opiekuńczą. Jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece dzieci.
- Nauczyciel zobowiązany jest do przestrzegania zadań, a w szczególności:
- ponosi odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci,
- tworzy warunki wspomagające rozwój dzieci, ich zdolności i zainteresowania,
- prowadzi pracę wychowawczo-dydaktyczną i odpowiada za jej jakość,
- przeprowadza diagnozę gotowości szkolnej dziecka 5 i 6-letniego,
- współpracuje ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc psychologiczno-pedagogiczną, zdrowotną i inną.
- Nauczyciel prowadzi dokumentację pedagogiczną dotyczącą oddziału zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Nauczyciel ma prawo korzystać w swojej pracy z pomocy merytorycznej ze strony wyspecjalizowanych w tym zakresie placówek i instytucji oświatowych i naukowych.
- Nauczyciel otacza indywidualną opieką każdego z wychowanków i utrzymuje kontakty z ich rodzicami w celu:
- poznania, ustalania potrzeb rozwojowych ich dzieci,
- ustalania form pomocy w działaniach wychowawczych wobec dzieci,
- włączania ich w działalność przedszkola.
§15
Obowiązki innych pracowników reguluje Regulamin Przedszkola.
Rozdział VI.
NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY SZKOŁY
§16
- Do przedszkola uczęszczają dzieci w wieku 3–6 lat. Dzieci, którym odroczono realizację obowiązku szkolnego, mogą uczęszczać do przedszkola nie dłużej niż do 8 roku życia.
- Dziecko uczęszczające do przedszkola ma prawo do:
- właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo-wychowawczego i dydaktycznego zgodnie z zasadami pracy umysłowej,
- ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochrony i poszanowania godności osobistej,
- życzliwego i podmiotowego traktowania w procesie wychowawczo-dydaktycznym.
Rozdział VII.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§17
- Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Zasady gospodarki finansowej i materiałowej przedszkola określają odrębne przepisy.
- Przedszkole używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.
§18
- Zmiany do statutu mogą być podejmowane z inicjatywy Przewodniczącego Rady Pedagogicznej, organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy Przewodniczącego Rady Rodziców, organu prowadzącego przedszkole albo co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej.
- Zmiany są uchwalane bezwzględną większością głosów.
§19
S t a t u t wchodzi w życie z dniem uchwalenia.