STATUT PRZEDSZKOLA NR 52 W GDAŃSKU

Podstawy prawne:

  • art. 60 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425 z późn. zm.),
  • art. 20 ust. 2 i 25 ust. 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.),
  • załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. Nr 61, poz. 624 z późn. zm.),
  • Konwencja Praw Dziecka.

Rozdział I.

POSTANOWIENIA WSTĘPNE

§1

  • Przedszkole nosi nazwę: Przedszkole Nr 52 w Gdańsku
  • Organ prowadzący przedszkole:Miasto Gdańsk.
  • Forma organizacyjno-prawna: jednostka budżetowa.
  • Przedmiot działalności: Przedszkole prowadzi działalność w zakresie dydaktyki, wychowania i opieki dzieci w wieku 3–6 lat.
  • Obsługa finansowo-księgowa przedszkola prowadzona jest przez gminę według zasad określonych w odrębnych przepisach.
  • W zakresie obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego obwód przedszkola określają odrębne przepisy.

§2

  • Przedszkole czynne jest 11 godz. dziennie (6.00–17.00).
  • Przerwę w odbywaniu zajęć określa projekt organizacyjny przedszkola zatwierdzony przez organ prowadzący.
  • Do przedszkola uczęszczają dzieci w wieku 3–6 lat i tworzą 4 grupy wiekowe.

§3

  • Przedszkole zatrudnia dyrektora i 8 nauczycieli.
  • W przedszkolu zatrudnione są 4 woźne i 2 pomoce nauczyciela w grupach dzieci 3-letnich oraz 3 -4 letnich i intendent. W kuchni zatrudniona jest kucharka i 2 pomoce kucharza. Konserwator zatrudniony na 0,5 etatu.
  • Przedszkole prowadzi żywienie na zasadzie dobrowolności.
  • Wpływ na ustalenie stawki żywieniowej mają rodzice i dyrektor.

 

Rozdział II.

CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA

§4

  1. Przedszkole realizuje cele i zadania określone w ustawie oraz przepisach wydanych na jej podstawie, a w szczególności:
    • wspomaga indywidualny rozwój dzieci,
    • sprawuje opiekę nad dziećmi odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości przedszkola,
    • współdziała z rodziną, pomagając jej w wychowaniu dzieci i przygotowaniu ich do nauki w szkole,
    • rozwija ogólną sprawność ruchową.
  2. Przedszkole realizuje zadania wynikające z ustawy, a także z wydanych na jej podstawie aktów wykonawczych, a w szczególności:
    • udziela dzieciom pomocy psychiczno-pedagogicznej,
    • w przypadku uczęszczania do przedszkola dziecka innej narodowości zadaniem przedszkola jest umożliwienie takiemu dziecku utrzymania poczucia tożsamości narodowej, religijnej i etnicznej,
    • organizowanie opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi, jeżeli takie zostaną zakwalifikowane.
  3. Zadania opiekuńcze przedszkola:
    • sprawowanie opieki w czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza terenem przedszkola określa Regulamin Przedszkola,
    • dzieciom znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej przedszkole służy pomocą w uzyskaniu zapomogi w instytucjach do tego powołanych,
    • dziecko powinno być przyprowadzane i odbierane z przedszkola przez osobę dorosłą (rodziców, opiekunów) lub upoważnioną przez nich osobę, zapewniającą pełne bezpieczeństwo.

  

Rozdział III.

ORGANY PRZEDSZKOLA

§5

  1. Organami przedszkola są:
    • Dyrektor przedszkola,
    • Rada Pedagogiczna,
    • Rada Rodziców.
  2. Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia dzieci.

§6 

    1. Do obowiązków dyrektora przedszkola należy:
      • kierowanie działalnością placówki i reprezentowanie jej na zewnątrz,
      • sprawowanie nadzoru pedagogicznego,
      • sprawowanie opieki nad dziećmi oraz stwarzanie warunków harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,
      • realizowanie uchwał Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców podjętych w ramach ich kompetencji stanowiących,
      • dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym placówki,
      • wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczególnych.
    2. Dyrektor przedszkola decyduje w sprawach:
      • zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola,
      • przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom placówki,
      • występowania z wnioskami po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników placówki.
    3. Dyrektor przedszkola w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z organami przedszkola, związkami zawodowymi, organami: prowadzącym i sprawującym nadzór pedagogiczny.

  1. Dyrektor przedszkola zapewnia możliwość zapoznania się ze statutem pracownikom przedszkola i rodzicom.

§7

  1. Rada Pedagogiczna posiada kompetencje:
    • stanowiące,
    • opiniodawcze,
    • wnioskodawcze.
  2. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
    • opracowywanie i zatwierdzanie rocznych planów pracy, programu wychowawczego,
    • przygotowanie projektu statutu przedszkola i jego zmian,
    • podejmowanie uchwał w sprawach innowacji i eksperymentów pedagogicznych w przedszkolu po zaopiniowaniu ich przez Radę Rodziców,
    • podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia z listy dzieci uczęszczających do przedszkola (nie dotyczy dziecka 5 i 6-letniego realizującego obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne),
    • przyjęcie przedszkolnego zestawu programów wychowania przedszkolnego,
    • ustalenie organizacji i doskonalenia zawodowego nauczycieli przedszkola,
    • uchwalanie regulaminów przedszkola o charakterze wewnętrznym.
  3. Do kompetencji opiniodawczych Rady Pedagogicznej należy:
    • opiniowanie organizacji pracy przedszkola, w tym tygodniowej siatki godzin pracy nauczyciela,
    • opiniowanie projektu planu wykorzystania środków finansowych w ramach budżetu,
    • opiniowanie kandydatur nauczycieli do przyznania odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
    • przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych przedstawionych przez dyrektora,
    • opiniowanie powierzenia stanowiska dyrektora szkoły, gdy konkurs nie wyłonił kandydata albo do konkursu nikt się nie zgłosił,
    • wydawanie opinii na temat propozycji kandydata na stanowisko zastępcy dyrektora lub innych stanowisk kierowniczych w przedszkolu,
    • wydawanie opinii w przypadku powierzenia funkcji dyrektora na następną kadencję przez organ prowadzący,
    • odwołanie ze stanowiska wicedyrektora i innego stanowiska kierowniczego,
    • wybór przedstawiciela Rady Pedagogicznej do zespołu rozpatrującego odwołanie nauczyciela od oceny pracy,
    • zgłaszanie i opiniowanie kandydatów na członków komisji dyscyplinarnych,
    • wydawanie opinii o pracy dyrektora w celu dokonania oceny pracy zawodowej.
  4. Do kompetencji wnioskodawczych Rady Pedagogicznej należy:
    • występowanie z wnioskiem do organu prowadzącego o odwołanie z funkcji dyrektora przedszkola lub innej osoby pełniącej stanowisko kierownicze w przedszkolu,
    • wyznaczenie swych przedstawicieli do komisji konkursowej na stanowisko dyrektora przedszkola.

§8

  1. Rodzice mają prawo do:
    • znajomości planów miesięcznych w oddziale,
    • znajomości zadań wynikających z planu rocznego, z którym dyrektor przedszkola zobowiązany jest zapoznać rodziców na początku roku szkolnego,
    • uzyskania rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego rozwoju i wychowania,
    • wdrażania i przekazywania organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny opinii na temat pracy przedszkola.
  2. Częstotliwość organizowania stałych spotkań z rodzicami w celu wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze, ustala Regulamin Przedszkola – załącznik nr 1 do statutu.

Rozdział IV.

ORGANIZACJA PRZEDSZKOLA

§9

    1. Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny, z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący, zgodnie § 2 ust. 2.

    1. Szczegółową organizację wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji przedszkola opracowany przez dyrektora najpóźniej do 30 maja. Arkusz organizacyjny zatwierdza organ prowadzący.

  1. W arkuszu organizacyjnym przedszkola określa się w szczególności:
    • czas pracy przedszkola,
    • liczbę pracowników łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych,
    • ogólną liczbę godzin finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący przedszkole.

§10

Sposób rekrutacji dzieci do przedszkola ustala Regulamin Przedszkola.

§11

    1. Podstawowymi jednostkami organizacyjnymi przedszkola są oddziały złożone z dzieci zgrupowanych wg zbliżonego wieku.

    1. Liczba dzieci w oddziale nie może przekroczyć 25.

  1. Dzieci niepełnosprawne mogą być przyjęte do przedszkola po przedłożeniu orzeczenia poradni psychologiczno-pedagogicznej określającego poziom ich rozwoju psychofizycznego i stan zdrowia.

§12

    1. Praca wychowawczo-pedagogiczna i opiekuńcza prowadzona jest na podstawie przedszkolnego zestawu programów wychowania przedszkolnego zatwierdzonego przez dyrektora.

    1. Do realizacji celów statutowych przedszkole posiada: 4 sale zabaw i zajęć dydaktycznych, salę gimnastyczną, ogród przedszkolny wyposażony w urządzenia rekreacyjno-sportowe.

  1. Jeżeli zaistnieje potrzeba, organizuje się oddział integracyjny dla dzieci kierowanych przez poradnię psychologiczni-pedagogiczną. Liczba dzieci w oddziale nie przekracza 20.

 

Rozdział V.

NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY SZKOŁY

§13

    1. W przedszkolu zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi.

    1. Zasady zatrudniania i wynagradzania nauczycieli i innych pracowników, o których mowa w punkcie 1, określają odrębne przepisy.

§14

    1. Nauczyciel prowadzi prace wychowawczo-dydaktyczną i opiekuńczą. Jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece dzieci.

    1. Nauczyciel zobowiązany jest do przestrzegania zadań, a w szczególności:
      • ponosi odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci,
      • tworzy warunki wspomagające rozwój dzieci, ich zdolności i zainteresowania,
      • prowadzi pracę wychowawczo-dydaktyczną i odpowiada za jej jakość,
      • przeprowadza diagnozę gotowości szkolnej dziecka 5 i 6-letniego,
      • współpracuje ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc psychologiczno-pedagogiczną, zdrowotną i inną.
    2. Nauczyciel prowadzi dokumentację pedagogiczną dotyczącą oddziału zgodnie z odrębnymi przepisami.

    1. Nauczyciel ma prawo korzystać w swojej pracy z pomocy merytorycznej ze strony wyspecjalizowanych w tym zakresie placówek i instytucji oświatowych i naukowych.

  1. Nauczyciel otacza indywidualną opieką każdego z wychowanków i utrzymuje kontakty z ich rodzicami w celu:
    • poznania, ustalania potrzeb rozwojowych ich dzieci,
    • ustalania form pomocy w działaniach wychowawczych wobec dzieci,
    • włączania ich w działalność przedszkola.

§15

Obowiązki innych pracowników reguluje Regulamin Przedszkola.

 

Rozdział VI.

NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY SZKOŁY

§16

    1. Do przedszkola uczęszczają dzieci w wieku 3–6 lat. Dzieci, którym odroczono realizację obowiązku szkolnego, mogą uczęszczać do przedszkola nie dłużej niż do 8 roku życia.

  1. Dziecko uczęszczające do przedszkola ma prawo do:
    • właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo-wychowawczego i dydaktycznego zgodnie z zasadami pracy umysłowej,
    • ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochrony i poszanowania godności osobistej,
    • życzliwego i podmiotowego traktowania w procesie wychowawczo-dydaktycznym.

Rozdział VII.

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§17

    1. Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.

    1. Zasady gospodarki finansowej i materiałowej przedszkola określają odrębne przepisy.

  1. Przedszkole używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.

§18

    1. Zmiany do statutu mogą być podejmowane z inicjatywy Przewodniczącego Rady Pedagogicznej, organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy Przewodniczącego Rady Rodziców, organu prowadzącego przedszkole albo co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej.

  1. Zmiany są uchwalane bezwzględną większością głosów.

§19

S t a t u t  wchodzi w życie z dniem uchwalenia.